Z ostatniej chwili

„Ryby” i, „Transfiguracje” - dwa wernisaże w MGS

2019-07-11 12:29:17 informacje
img

Pod hasłem „Ryby” ukrywają się – intrygujące także warsztatowo – obrazy Amelii Augustyn, a ,,Transfiguracje” to wystawa mierząca się ze zorientowanymi ku przyszłości kwestiami kształtowania tożsamości na styku człowiek-nowe technologie. Oba wernisaże  odbędą się w Miejskiej Galerii Sztuki (III Aleja 64) w piątek 12 lipca o godz. 18.00 - informuje Marcin Breczko z Biura Prasowego Urzędu Miasta.

Amelia Augustyn ukończyła Akademię im. Jana Długosza (obecnie UJD). Zajmuje się malarstwem sztalugowym oraz rysunkiem. Na wystawie w Galerii Promocji Młodych Antresola znajdzie się wybór obrazów z cyklu ,,Ryby”, realizowanego przez artystkę od 2014 r. Jednolity temat pozwala pokazać autorce proces twórczy, wariacje formy i kompozycji. Jej obrazy powstają najczęściej w oleju, który artystka ceni za szerokie możliwości kształtowania struktury oraz faktury, a warsztat jej prac jest równie intrygujący co ujęcie tematu. Obrazy cechuje swego rodzaju „wypracowany” minimalizm – to, co ostatecznie pojawia się na płótnie jest bowiem efektem wielu zmian wprowadzanych w trakcie tworzenia – zarówno w obszarze kompozycji, jak i kolorystyki.

Z kolei wystawa ,,Transfiguracje” zaprezentuje różnorodne formy wizualne (fotografie, grafiki, instalacje, animacje), w których zawierają się doświadczenia, koncepcje, wyobrażenia na styku ludzie/najnowsze technologie. Pomysłodawcy wystawy chcą się zastanowić, czy najnowsza technologia rzeczywiście powoduje tytułowe ,,transfiguracje” – przekształcenia – a jeżeli tak, to jakie formy przyjmują. Twórców wystawy interesują zwłaszcza te konstrukcje, w których człowiek pojawia się jako istota odkrywająca się na nowo, kreująca siebie i swoje środowisko w sposób, w którym granice między tym, co ludzkie i nie-ludzkie, są kwestionowane i negocjowane. Jednym z głównych wątków będzie prezentacja sposobów kształtowania cybertwarzy, potraktowanych jako wyraz konstruowania tożsamości. Wystawa stawia pytanie o naturę cybertwarzy. Czy ciągle chodzi o znane od dawien dawna przymierzanie ról (teraz przy udziale nowych technologii) czy też cybertwarze są maskami, obrazami, ideami bez związku z konkretną osobą – z konkretnym, ucieleśnionym podmiotem?

Obejrzymy głównie prace studentek i studentów kierunków artystycznych, zawierające się w dwóch głównych kategoriach – autoportrety i portrety. W ramach tego podziału twórczynie i twórcy zastanawiają się np., jaka twarz reprezentuje ich w wirtualnym świecie, jacy staliby się, gdyby mogli coś w sobie zmienić dzięki najnowszej technologii (nanotechnice, neurologii, biotechnologii) czy jak mógłby wyglądać człowiek przyszłości bądź człowiek „biotechnologiczny”. Prace mierzą się więc z istotnymi zagadnieniami tożsamościowymi w ramach przestrzeni określanej często jako „posthumanistyczna” – czyli ta, w której poddaje się pod dyskusję samą kategorię „człowieka”.

Autorem koncepcji jest zespół kuratorski w składzie dr Barbara Major (Miejska Galeria Sztuki), prof. Andrzej Desperak (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza) i  prof. Jacek Sztuka (Politechnika Częstochowska). Wystawa powstała we współpracy Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. J. Długosza oraz kierunku Design i Zarządzanie Projektami Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej.

Obie ekspozycje będą do obejrzenia w Miejskiej Galerii Sztuki do 25 sierpnia.  

 

Tekst ilustrują jedna z prac Amelii Augustyn oraz grafika promująca „Transfiguracje”

 

Page generated in 0.0161 seconds.