Na budowie połączenia ul. 1 Maja z Krakowską powstaje obecnie m.in. konstrukcja nośna wiaduktu nad torami kolejowymi. Wyzwaniem logistycznym był transport na plac budowy belek długości 36 m o wadze jednostkowej 15 ton – informuje Biuro Prasowe Urzędu Miasta.
Zadaniem wykonawcy, którym jest firma Primost Południe z Będzina, jest wybudowanie połączenia komunikacyjnego o długości 1,2 km od ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulic Krakowskiej i Ks. Wróblewskiego.
Elementy konstrukcyjne nowego obiektu mostowego, który powstanie nad torami kolejowymi, przyjechały niedawno koleją z Luksemburga, a następnie drogą ze stacji Częstochowa Stradom. W związku z wymiarem belek zestaw transportowy składający się z ciągnika oraz naczepy musiał mieć łączną długość ponad 40 m.
Docelowo obiekt nad torami będzie miał trzy przęsła po 7 belek każde. Belki zwykonano ze stali samopatynującej, co zapewnia im wysoką wytrzymałość i odporność na warunki atmosferyczne.
W ramach inwestycji trwa obecnie także przebudowa ronda Mickiewicza oraz skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. Ks. Wróblewskiego. Całość kosztować będzie ok. 95 mln zł (z dofinansowaniem blisko 60 mln zł pozyskanym przez miasto z krajowego programu inwestycyjnego Polski Ład).
Nowa droga z wiaduktem zostanie wyposażona w ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe i przejścia dla pieszych. Zainstalowane zostanie nowoczesne oświetlenie uliczne, powstaną również ekrany akustyczne. Finał całości prac jest wyznaczony na końcówkę 2025 r.
Tę ważną dla miasta inwestycję, która po sfinalizowaniu lepiej skomunikuje Stare Miasto i odciąży ścisłe centrum Częstochowy wraz z aleją NMP, wizytował ponownie prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. Towarzyszyła mu m.in. dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg Joanna Holi-Sosnowska, a także przedstawiciele firmy wykonawczej i inżyniera kontraktu (częstochowski Primex).
Aktualny etap prac na poszczególnych odcinkach placu budowy połączenia 1 Maja–Krakowska :
– od strony ronda Mickiewicza: roboty branży sanitarnej – kolizje wodociągowe (kontynuacja); kolizje gazociągowe, roboty branży energetycznej – przebudowa kolizji energetycznych al. Niepodległości – 1 Maja (kontynuacja); roboty branży teletechnicznej – przebudowa kolizji teletechnicznych al. Niepodległości (kontynuacja); roboty branży drogowej – rozbiórka nawierzchni z kostki granitowej regularnej i nieregularnej; korytowanie pasa jezdni;
– w ul. 1 Maja: prace w zakresie kolizji wodociągowej, roboty branży sanitarnej – kolizje wodociągowe, przebudowa kanalizacji deszczowej na dojeździe do torów kolejowych oraz w ciągu dawnego śladu 1 Maja, korytowanie pod fundament muru oporowego, beton wyrównawczy pod fundament muru oporowego;
– wiadukt drogowy: betonowanie filara podpory, zbrojenie oczepu;
– teren kolejowy: rozpoczęcie budowy przejazdu, przystąpienie do prac związanych z przebudową sieci trakcyjnej na terenie kolejowych;
– ul. Ogrodowa / ul. Stawowa: prace przy budowie muru oporowego z bloczków drobnowymiarowych wraz z nasypem z gruntu zbrojonego, korytowanie pod fundament muru oporowego, wykonanie przebudowy przyłącza kanalizacji sanitarnej;
– ul. Stawowa / ul. Krakowska: budowa nasypu drogowego wraz z profilowaniem pod dolne warstwy konstrukcyjne;
– ul. Krakowska: kontynuacja przy przebudowie kolizji wodociągowych – odcinki w żeliwie, kontynuacja prac branży drogowej –korytowanie, kontynuacja prac w zakresie kanalizacji deszczowej.
Fot. Łukasz Kolewiński (UM)