Z ostatniej chwili

Częstochowa wyróżniona w rankingu miast przyjaznych kierowcom

2020-07-08 15:28:45 informacje
img

Częstochowa została wyróżniona w rankingu miast przyjaznych kierowcom. W kategorii ośrodków o zbliżonej wielkości, nasze miasto doceniono m.in. za sprawną, umożliwiającą płynną jazdę organizację drogowej infrastruktury. W ogólnym zestawieniu Częstochowa znalazła się na 4. miejscu, razem ze stolicą województwa śląskiego - informuje Marcin Breczko z Biura Prasowego Urzędu Miasta.  

Wyniki branżowego rankingu miast przyjaznych kierowcom ogłoszono w maju, ale z uwagi na sytuację epidemiczną wyróżnienie dotarło do Częstochowy dopiero teraz.   

Ranking portalu oponeo.pl przygotowano na bazie danych z całego poprzedniego roku, udostępnionych przez urzędy miast, zarządy dróg oraz aplikację do nawigacji Yanosik. Miastom przyjrzano się pod kątem 8 kryteriów: płynności jazdy, parkowania, kolizji, cen paliw, kosztu wymiany opon, ceny ubezpieczenia OC, „ekojazdy” (czyli dostępności stacji ładowania aut elektrycznych) oraz ciągle nowej usługi jaką jest carsharing, czyli wypożyczanie pojazdów „na minuty”. Zestawienie uwzględnia 19 największych polskich miast, podzielonych na dwie grupy ze względu na wielkość populacji. Częstochowa znalazła się w gronie ośrodków między 180 a 300 tys. mieszkańców.

Niektóre elementy ocenione w rankingu dotyczą kwestii, na które mają wpływ działania samorządu, np. w zakresie poprawy przepustowości układu drogowego czy wysokości miejskich opłat parkingowych, inne kryteria są zupełnie niezależne od samorządu.

Jednym z obszarów związanych z działaniami lokalnych władz jest oceniana w rankingu możliwość płynnego, sprawnego poruszania się po mieście. Skorzystano tu z danych systemu Yanosik, które posłużyły do wyliczenia średniej prędkości pojazdów w dni powszednie od godz. 7 do 21. Osobno potraktowano śródmieścia; osobno dalsze rejony. Ten pierwszy wskaźnik dotyczy stopnia zakorkowania centrów miast; drugi – ogólnej elastyczności ruchu w granicach miasta. Jeśli chodzi o sprawność przemieszczania się w centrum, Częstochowa znalazła się tu na wysokim, 3. miejscu (wraz z Sosnowcem). Jeszcze lepiej jest w przypadku poruszania się poza centrum - w granicach administracyjnych miasta – tu Częstochowa okazała się bezkonkurencyjna. Po zsumowaniu wyników cząstkowych okazało się, że nasze miasto jest na bardzo wysokim, 2. miejscu w ogólnej sprawności przemieszczania się autem po mieście (lepsza okazała się tylko stolica województwa).

Co do infrastruktury parkingowej, wzięto pod lupę średnią opłatę za pierwsze cztery godziny postoju, godziny obowiązywania płatnych stref parkowania, ofertę abonamentową (jej elastyczność) oraz stopień rozwoju infrastruktury typu „Parkuj i Jedź” („Park’n’Go”). W tym obszarze oceny Częstochowa zajęła 4. miejsce. Ranking opiera się na danych z 2019 r., a więc miasto nie mogło liczyć na punkty, który przypadłyby mu choćby w kontekście finalizowanych obecnie centrów przesiadkowych. Centra mają ułatwiać płynną zamianę prywatnego środka lokomocji na miejski transport zbiorowy w modelu „Park’n’Go”.

Uwzględniono też liczbę stacji ładowania aut elektrycznych. Najlepiej oceniono miasta, w których jedna stacja przypada na najmniejszy obszar miasta. Ranking oddaje stan na grudzień zeszłego roku, według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Częstochowa uplasowała się tu na 5. miejscu. Twórcy rankingu zaznaczają, że w całym kraju tego rodzaju infrastruktura jest w powijakach i siłą rzeczy lepiej wypadają na tym polu największe ośrodki, gdzie zapotrzebowanie na stacje ładowania jest relatywnie największe.

Pod względem liczby kolizji Częstochowa znalazła się na 5. miejscu razem z Sosnowcem (znacznie dystansując tu stolicę województwa, która w tej kategorii otrzymała najmniejszą liczbę punktów).

 Częstochowa wypadła też nieźle w obszarach, które pozostają poza sferą wpływu lokalnego samorządu. I tak najłatwiej tu o tanie ubezpieczenie OC; niedrogo można też wymienić opony; nie najgorzej jest też pod względem cen benzyny – choć twórcy rankingu podkreślają, że różnice między miastami są pod tym względem naprawdę nieznaczne.

 

Na zdjęciu: fragment otwartego wiosną 2018 roku przedłużonego odcinka al. Bohaterów Monte Cassino – elementu inwestycji obejmującej budowę i przebudowę DW 908 do granic miasta 

 

Page generated in 0.0137 seconds.