Dziś - w czwartek 26 września - EDWARD (European Day Without a Road Death) – Europejski Dzień Bez Ofiar Śmiertelnych na Drogach. Policja prowadzi działania, które mają prowadzić do wcielenia w życie „wizji zero” - zero osób ciężko rannych i ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w tym dniu na drogach Europy.
Na witrynie internetowej https://projectedward.eu, dostępnej w wielu wersjach językowych oraz w mediach społecznościowych (facebook, twitter) zachęca się do złożenia deklaracji „bezpiecznego kierowcy”.
„Moje zobowiązanie… by w sposób szczególny dbać o bezpieczeństwo na drogach…
Obiecuję, że:
-Będę przypominał członkom mojej rodziny, przyjaciołom i znajomym, by szczególnie dbali o bezpieczeństwo na drogach.
-By poprawić bezpieczeństwo, zadbam o oświetlenie swoje i pojazdu.
-Będę jeździć tak bezpiecznie, jak to możliwe, niezależnie od rodzaju pojazdu, którym będę się poruszał (samochód, motocykl, rower).
-Będę zwracał szczególną uwagę na pieszych, rowerzystów, dzieci, starszych oraz jeżdżących konno.
Będę poruszał się z prędkościami dozwolonymi i bezpiecznymi.
Będę zwracał uwagę na stan ogumienia mojego pojazdu.
Będę zachowywać szczególną ostrożność, jadąc w pobliżu szkół i w miejscach, gdzie znajdują się grupy dzieci.
-Nigdy nie wsiądę za kierownicę po spożyciu alkoholu, narkotyków/niedozwolonych leków, które to mogą spowolnić moje reakcje.
-Będę przewidującym kierowcą i będę zachowywać/utrzymywać bezpieczne odstępy między pojazdami.
-Zawsze będę zapinał pasy bezpieczeństwa i upewnię się, że wszyscy współpasażerowie mają je zapięte.
-Nie będę korzystał z telefonu komórkowego podczas kierowania pojazdem.
-Upewnię się, że nic w pojeździe, poza nim, jak również w mojej głowie mnie nie rozprasza.
-Będę dawał swoim pasażerom dobry przykład, prowadząc pojazd bezpiecznie i spokojnie.
-Jeśli jestem pasażerem, upewnię się, że kierujący jest w pełni sprawny i może w zgodzie z prawem usiąść za kierownicą pojazdu.
Ubiegłoroczna kampania #ProjectEDWARD wywarła ogromny wpływ na media społecznościowe, osiągając zasięg 25 milionów na Twitterze w dniu akcji – 19 września oraz całkowity zasięg 37,2 miliona, od 11 czerwca do 21 września.