Z ostatniej chwili

Nagrodzono pomysły na dworzec

2020-02-06 11:03:24 informacje
img

Polskie Koleje Państwowe S.A. planują kompleksową przebudowę dworca głównego w Częstochowie. W środę rozdano nagrody i wyróżnienia w konkursie na opracowanie jego koncepcji architektonicznej. Państwowa spółka zamierza realizować zadanie w ramach Programu Inwestycji Dworcowych – z udziałem środków unijnych - informuje Biuro Prasowe Urzędu Miasta. 

Spośród 23 prac konkursowych przygotowanych przez pracownie architektoniczne zwyciężyła koncepcja zespołu trzech pracowni: TOPROJEKT - Marek Wawrzyniak z Rybnika oraz dwa biura z Paryża: AND STUDIO i Studio Antonini.

– Niebawem rozpoczniemy negocjacje ze zwycięzcą konkursu, których efektem, mamy nadzieję, będzie podpisanie umowy na opracowanie dokumentacji projektowej. Planujemy, że nastąpi to do końca pierwszego kwartału tego roku – zapowiada Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.   

Nagrody i wyróżnienia w konkursie organizowanym przez PKP SA przy udziale częstochowskiego Oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich, Urzędu Miasta Częstochowy i PKS rozdano 5 lutego w Ratuszu Miejskim.

Nagrody wręczyli członek zarządu PKP S.A. Małgorzata Zielińska i prezydent Krzysztof Matyjaszczyk, jako gospodarz miasta. W spotkaniu wziął udział także prezes częstochowskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich Hubert Wąsek.

– Jesteśmy przekonani, że budowa nowego dworca poprawi jakość obsługi wszystkich grup podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami oraz pozwoli uzyskać spójną, czytelną i przyjazną dla użytkowników przestrzeń dworcową oraz stworzy możliwości powstania węzła przesiadkowego w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego – twierdzi Małgorzata Zielińska.    

Na tę nową jakość liczą także władze Częstochowy. Miasto realizuje obecnie centra przesiadkowe przy trzech częstochowskich dworcach, w tym przy dworcu głównym od strony ul. Piłsudskiego. Miasto ma nadzieję, że zakładana koncepcja zostanie zrealizowana w sposób kompleksowy. Wtedy dworzec po przebudowie stanie się bardziej funkcjonalny niż obecnie i lepiej obsłuży podróżnych, korzystających z różnych form komunikacji w mieście.

- Tak jak szkoda było tego dworca, który był dworcem kolei warszawsko-wiedeńskiej i został rozebrany wiele lat temu, tak pewnie szkoda będzie obecnego dworca, który służy nam od dwudziestu kilku lat – mówi prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk. – Mamy jednak nadzieję, że to, co powstanie, będzie bardziej użyteczne, nowoczesne i wielofunkcyjne. Inwestycja PKP ma wówczas szansę lepiej połączyć dworzec kolejowy z modernizowaną obecnie miejską infrastrukturą komunikacyjną.   

Prezydent podziękował  uczestnikom i współorganizatorom konkursu, pogratulował nagrodzonym i wyróżnionym autorom prac. Mówił także o konieczności przyspieszenia negocjacji między PKP a miastem związanych ze sprawami własnościowymi gruntów. Miastu jest to niezbędne przed finalizacją prac nad centrami przesiadkowymi, a PKP – przed rozpoczęciem procesu inwestycyjnego budowy nowego dworca.    

Przebudowa częstochowskiego dworca ma być jedną z inwestycji Programu Inwestycji Dworcowych PKP SA na lata 2016–2023 w województwie śląskim. Cały krajowy program, współfinansowany z europejskiego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zakłada budowę, modernizację lub przebudowę w sumie blisko 200 dworców w całym kraju.

 

KONCEPCJA NOWEGO DWORCA PKP

Zgodnie z koncepcją przedstawioną przez zwycięskie pracownie nowy dworzec Częstochowa Główna ma być zrealizowany w formie prostego i eleganckiego pasażu nad torami opartego od stron zachodniej i wschodniej na przeszklonych prostopadłościanach kryjących nowoczesne funkcje obsługi pasażerów. Wybrana koncepcja budynku dworca zakłada powstanie w miejscu obecnych pawilonów wschodniego i zachodniego dwóch nowych, przeszklonych budynków. W części wschodniej planowane jest umieszczenie na parterze kas biletowych, informacji, punktu wynajmu samochodów, automatów biletowych, toalet oraz zejścia do przejścia podziemnego. Na poziomie pasażu górnego (piętro) mają się pojawić pozostałe pomieszczenia obsługi podróżnych (poczekalnia, restauracja, miejsce zabaw dla dzieci, księgarnia, kaplica i drugi zespół toalet). Ostatnia kondygnacja skryje pomieszczenia techniczne i administracyjne. W części zachodniej znajdą się m.in. mała poczekalnia, biletomaty i toalety. Pasaż nad torami pełnić będzie funkcję handlową.

W sąsiedztwie nowej bryły od strony wschodniej zaprojektowano wieżę zegarową nawiązującą do – zlokalizowanego po wschodniej stronie stacji – dawnego dworca kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, który posiadał tego rodzaju dominantę architektoniczną.

Nową fasadę dworca od części wschodniej będą tworzyły paskowany, biało-czarny prostopadłościan części górnej oparty na szklanej ciemnej części dolnej i nowa, wolnostojąca wieża. Projektant zaproponował zastosowanie mlecznego szkła jako okładziny wieży. Materiał ten daje możliwość zarówno odbijania światła dziennego, jak i podświetlenia nocą od wewnątrz. Według koncepcji fasada części zachodniej pokryta zostanie w górnej części metalowymi refleksyjnymi panelami. Ma to za zadanie umożliwić „grę świateł”, która „odmaterializuje” obiekt i da wrażenie liniowego ruchu, który jest kwintesencją kolei.

Koncepcja obejmuje dworzec Częstochowa Główna oraz zabudowę i zagospodarowanie terenu w jego otoczeniu. PKP chciałoby uzyskać pozwolenie na budowę do końca 2020 r. PKP ma ambitny plan. Planowany termin rozpoczęcia prac budowlanych to połowa 2021 r., a oddanie dworca podróżnym po przebudowie przewidywane jest pod koniec 2022 r.

Więcej informacji o nagrodach i konkursie architektonicznym  można znaleźć tutaj: http://www.czestochowa.sarp.org.pl/1095/dworzec-w-czestochowie-2019

Page generated in 0.0207 seconds.