Z ostatniej chwili

Plac Rady Europy i Promenada Niemena zmienią swoje oblicze

2025-04-09 12:52:19 informacje
img

W Urzędzie Miasta została 27 marca podpisana umowa na zaprojektowanie i wybudowanie dwóch centrów przesiadkowych – informuje Biuro Prasowe Urzędu Miasta. 

Mowa o budowie miejskich węzłów, które zintegrują różne formy transportu (w tym autobusowy i rowerowy) i pozwolą jednocześnie zmodernizować ważne przestrzenie: plac Rady Europy, Promenadę Czesława Niemena (do ul. Gombrowicza), a także okolice węzła autostradowego w rejonie ulic Przyjemnej i Gościnnej.

– Chcemy zapewnić jak najwięcej miejsc do wygodnego przesiadania się i zmian środków komunikacji miejskiej. Po węzłach przy dworcach kolejowych – Głównym, Raków i Stradom – przyszedł czas na inwestycje w kolejne. Estetyka, funkcjonalność, wygoda, dużo nasadzeń i zieleni to będą atrybuty, dzięki którym odmłodzimy i odświeżymy ważne dla częstochowianek i częstochowian miejsca – komentował prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk, którym razem z przedstawicielem jednego z wykonawców – Bartoszem Stąporem, dyrektorem Oddziału Robót Drogowych w Kłobucku z Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów w Mińsku Mazowieckim, podpisywał umowę. Firma sprawdziła się już wcześniej w Częstochowie przy budowie poprzednich centrów.

Nowe węzły przesiadkowe mają zostać zaprojektowane i wybudowane do jesieni 2027 r. Dyrektor Bartosz Stąpor podczas rozmowy z dziennikarzami gwarantował dochowanie terminu i zapowiadał, że pierwszy odcinek Promenady Niemena (od Kiedrzyńskiej do Brzeźnickiej) będzie ukończony w tym roku, jeśli tylko w lipcu, po uzyskaniu pozwoleń i decyzji, rozpoczną się prace.

W ramach centrów przesiadkowych powstaną m.in. poczekalnie, przystanki, infrastruktura towarzysząca (ławki, wiaty, zadaszenia, oświetlenie), niezbędne ciągi pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych i rowerów, parkingi bike&ride i park&ride.
Jednocześnie np. na pl. Rady Europy – zgodnie z wybraną przez mieszkańców koncepcją – pojawi się dużo więcej zieleni, a także m.in. nowa fontanna nawiązująca do symboli zjednoczonej Europy. Natomiast Promenadę Niemena czekają przebudowa deptaka pieszo-rowerowego wraz z lepszym rozdzieleniem traktów dla spacerowiczów i rowerzystów, a także wymiana i uzupełnienie małej architektury, nowe oświetlenie, uporządkowanie istniejącej zieleni oraz nasadzenia.

ZAKRES PRAC przy projekcie centrów przesiadkowych został podzielony na cztery części, z których każda dotyczy innej lokalizacji i specyfiki działań. W przetarg wpisano również elementy systemu informacji dla pasażerów.

1. Węzeł przesiadkowy Fieldorfa-„Nila” – Gombrowicza
Roboty obejmą budowę nowoczesnego węzła przesiadkowego, a także przebudowę ścieżki rowerowej i ciągu pieszo-rowerowego Promenady Niemena. Nowa infrastruktura uwzględni m.in. perony, miejsca postojowe, budynek socjalny oraz udogodnienia dla rowerzystów. Najkorzystniejszą ofertę z kwotą 22,5 mln zł złożyło Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.

2. Węzeł przesiadkowy plac Rady Europy
Miejsce zyska nie tylko funkcjonalny węzeł komunikacyjny, ale i atrakcyjny skwer miejski z elementami małej architektury oraz tablicą informującą o połączeniach kolejowych i lotniczych. W tym przypadku najkorzystniejszą ofertę z kwotą 5,7 mln zł złożyło również  Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.

3. Węzeł przesiadkowy ul. Przyjemna – ul. Gościnna
Projekt obejmuje m.in. wykonanie nowych peronów, budynku socjalnego oraz miejsc postojowych dla samochodów i rowerów. Najkorzystniejszą ofertę z kwotą 3,9 mln zł złożyła firma Dertrans Mariusz Derda z Konopisk.

4. System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP)
Ostatnia część przetargu dotyczyła instalacji nowoczesnych 25 tablic informacyjnych na przystankach, które będą przekazywały dane o kursach pojazdów komunikacji miejskiej. Tutaj najkorzystniejszą ofertę z kwotą 1,6 mln zł złożyła firma Dysten z Zabrza.

Koszt inwestycji to 34 mln zł, a wnioskowane unijne dofinansowanie to 80% całości uzyskane w partnerstwie ze Związkiem Gmin i Powiatów Subregionu Północnego Województwa Śląskiego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027.

SZCZEGÓŁY INWESTYCJI

Gombrowicza-Promenada Niemena-Kiedrzyńska  
Stworzenie węzła przesiadkowego z zagospodarowaniem terenu przeznaczonego pod inwestycję  oraz przebudowa ścieżki rowerowej i deptaka Promenady Niemena od węzła Kiedrzyńska do węzła Gombrowicza.
Zakres:
- pętla autobusowa z istniejącym zjazdem służącym jako wjazd i wyjazd dla autobusów oraz samochodów osobowych, z miejscami postojowymi dla mieszkańców
- wymiana całej nawierzchni bitumicznej
- zwiększenie liczby miejsc postojowych do 36 w tym 2 dla osób z niepełnosprawnościami
- budowa nowych peronów dla wysiadania i wsiadania
- peron dla odjeżdżających z wiatą przystankową przeszkloną z zieloną ścianą, ławkami, pojemnikami na odpadki, gablotą informacyjną, biletomatem oraz tablicą SDIP
- budowa wiaty rowerowej
- miejsce na postój dla autobusów, w pobliżu budynek socjalny dla kierowców z sanitariatem oraz miejscem do spożywania posiłków
- informacja pasażerska z wykorzystaniem alfabetu Braille’a
- korekta układu komunikacyjnego w obrębie pętli oraz terenów zielonych
- oświetlenie terenu w technologii LED oraz wyposażenie w monitoring wizyjny
- budowa 2 nowych zatok przystanków autobusowych w ciągu ul. Fieldorfa-„Nila” wraz z likwidacją zatok istniejących, z nowymi wiatami przystankowymi z zieloną ścianą, ławkami, pojemnikami na odpadki, gablotami informacyjnymi oraz tablicą SDIP i biletomatem na przystanku w kierunku al. Wyzwolenia
- korekta przebiegu chodnika i drogi dla rowerów  na wysokości skrzyżowania z ulicą Gombrowicza oraz wymiana całego oznakowania pionowego i poziomego w obrębie pętli i skrzyżowania z ul. Fieldorfa-„Nila”
- połączenie węzła przesiadkowego ze ścieżką rowerową przebiegającą wzdłuż Promenady Niemena – przebudowa schodów terenowych na rzecz pochylni
- przebudowa deptaka pieszo-rowerowego Promenady Niemena na podstawie opracowania „Przebudowa Promenady Czesława Niemena - odcinek od ul. Kiedrzyńskiej do Brzeźnickiej”
- istniejąca droga rowerowa od północnej strony promenady ma zostać przeznaczona na ciąg pieszy z dopuszczeniem ograniczonego, spowolnionego ruchu rowerowego
- główna droga rowerowa zostanie przeprowadzona po stronie południowej wśród istniejącej zieleni z uwzględnieniem obecnego zagospodarowania
- wymiana nawierzchni głównego deptaka oraz mała architektura: ławki, pojemniki na odpady, tablice informacyjne oraz nowe oświetlenie
- pozostawienie zieleni istniejącej z założeniem przeprowadzenia prac porządkujących i nowych nasadzeń
- połączenie drogi rowerowej wzdłuż promenady z istniejącym układem drogowym przy rondzie w ciągu ul. Kiedrzyńskiej.

Plac Rady Europy
Projekt zakłada zachowanie istniejącej pergoli obrośniętej zielenią i zastosowanie bardziej swobodnej kompozycji, z większymi plamami zieleni (zarówno niskiej, jak i wysokiej). Ważnym komponentem przestrzennym jest tu fontanna, wokół której powstałaby ławka w formie symbolu Rady Europy, czyli litery „e” oraz 12 wodotrysków i podświetleń fontanny nawiązujących do 12 gwiazdek flagi europejskiej. W tej koncepcji wprowadza się też dodatkowe miejsca siedzące i inne elementy małej architektury, także te związane z komunikacyjną funkcją placu  i zachęcające do ekologicznych form transportu miejskiego.  Zasadniczym założeniem jest m.in. wymiana nawierzchni placu (wielkoformatowe płyty betonowe), montaż nowego oświetlenia i podświetlenia iluminacyjnego, pozostawienie połączenia placu z przystankiem tramwajowym oraz ciągiem pieszym schodami terenowymi oraz bezpośrednimi wejściami – łagodnymi pochylniami dla osób z niepełnosprawnościami i rowerzystów, a także montaż instalacji podświetlającej mural oraz monitoringu.

Gościnna-Przyjemna
Zakres:
- pętla autobusowa z nowym zjazdem służącym jako wjazd i wyjazd dla autobusów oraz samochodów osobowych z podgrzewanym lustrem drogowym
- przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów (ruch sterowany sygnalizacją świetlną) w ul. Gościnnej na wysokości pętli autobusowej
- budowa infrastruktury komunikacyjnej na terenie pętli, w tym ciągów pieszych i samochodowych, placu postojowego, peronów przystankowych (nawierzchnia pętli bitumiczna, nawierzchnia peronów betonowa kostka)
- 1 peron dla wysiadających pasażerów z małą architekturą : ławka, kosz na śmieci, podświetlana gablota informacyjna, w pobliżu wiata rowerowa na 20-30 rowerów oraz miejsce dla e-hulajnóg i rowerów miejskich
- miejsce na postój dla autobusów i  w pobliżu budynek socjalny dla kierowców z sanitariatem oraz miejscem do spożywania posiłków
- peron dla odjeżdżających z wiatą przystankową przeszkloną z zieloną ścianą, ławkami, pojemnikami na odpadki, gablotą informacyjną, biletomatem oraz tablicą SDIP
- informacja pasażerska z wykorzystaniem alfabetu Braille’a
- parking dostępny bezpłatnie dla korzystających z komunikacji miejski z 33 miejscami postojowymi w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościami
- oświetlenie terenu w technologii LED oraz wyposażenie w monitoring wizyjny.
Fot. Łukasz Kolewiński (UM)

Page generated in 0.0174 seconds.