ZGM TBS Sp. z o.o. w Częstochowie stara się dbać o bezpieczeństwo mieszkańców na co dzień, a zwłaszcza w trakcie trwania kryzysów pogodowych. W tym czasie sprawnie działa Pogotowie Awaryjne, które spółka utrzymuje dziś jako jedyny zarządca nieruchomości w mieście. Dzięki temu mieszkanki i mieszkańcy mogli liczyć na szybką pomoc w czasie niedawnych ulewnych opadów deszczu – informuje Biuro Prasowe Urzędu Miasta.
Pogotowie Awaryjne rocznie przyjmuje nawet ponad 3 tysiące zgłoszeń od mieszkanek i mieszkańców oraz podejmuje tyle samo interwencji. Działa codziennie, także w niedziele i święta, pod telefonem dyżurnym 34 368 25 22 w godz. od 6.00 do 22.00. Współpracuje przy tym nie tylko z pracownikami spółki, ale przede wszystkim z firmami zewnętrznymi, np. wodno-kanalizacyjnymi czy instytucjami takimi jak Straż Pożarna, Pogotowie Ratunkowe, Pogotowie Gazowe, Fortum, Straż Miejska oraz Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Częstochowy.
W czasie ulewnych opadów deszczów i zagrożenia powodziowego od 13 do 15 września pracownicy częstochowskiej spółki, jako członkowie specjalnego sztabu kryzysowego ZGM TBS, pomagali mieszkankom i mieszkańcom podczas wydłużonych godzin pracy - od 6.00 do 24.00. W sumie odebrano ponad 100 telefonów.
– Budynki wchodzące w zasób komunalny mają już swoje lata, wiele z nich wymaga remontu i rokrocznie takie modernizacje są na bieżąco realizowane. Niestety, obfite opady deszczu zwykle mogą ujawniać przecieki w blokach czy kamienicach, które już czekają w kolejce do remontu. W takich sytuacjach mieszkańcy w pierwszej kolejności zwracają się o pomoc do zarządcy nieruchomości, dzwoniąc pod numer naszego Pogotowia Awaryjnego. Wszystkie zgłoszenia i problemy są przyjmowane oraz w miarę możliwości sprawnie rozwiązywane – zapewnia Paweł Konieczny, prezes zarządu spółki ZGM TBS w Częstochowie.
Oprócz zgłoszeń telefonicznych zdarzają się również osobiste interwencje mieszkańców w siedzibie spółki. W związku z dużą liczbą telefonów zdecydowano o przydzieleniu do pracy dodatkowego dyspozytora – do obsługi i odnotowania wszystkich zgłoszonych awarii. Aby prawidłowo monitorować realizację zgłoszeń, dyspozytorzy pozostali na swoich stanowiskach także po wyznaczonych godzinach pracy. Na zgłoszone awarie wysyłali firmy do zabezpieczenia lub na wstępne oględziny.
Przyczynami interwencji najczęściej były: zalania z dachu – 51 adresów i zalewanie piwnic (wody gruntowe) – 38 adresów, innych zgłoszeń było 21.
W przypadkach zalania mieszkań wysyłano firmę obsługującą instalacje elektryczne. Woda zalewająca ostatnie kondygnacje wylewała się punktami świetlnymi zlokalizowanymi w sufitach. Powodowało to konieczność odłączenia napięcia w tych mieszkaniach.
Zgodnie z zarządzeniem wewnętrznym wydanym przez prezesa i dyrektora naczelnego ZGM oraz ogłoszonym przez prezydenta miasta Krzysztofa Matyjaszczyka 14 września wieczorem stanem pogotowia przeciwpowodziowego dla Częstochowy, prezes powołał sztab kryzysowy do rozeznania skali i skutków zgłoszonych przez mieszkańców awarii dotyczących stanu mieszkań i budynków po intensywnych opadach deszczu. Posiedzenie sztabu odbyło się w siedzibie spółki 15 września.
Dziś już wiadomo, że skutki zalań wygenerują duże koszty napraw, ale wskazują również na konieczność wykonania niezbędnych remontów, by zapobiec podobnym zdarzeniom w czasie intensywnych ulew. Aby wykonać prace naprawcze, konieczne będzie zwiększenie środków pieniężnych w planie remontów.
Sztab spółki dokonał pierwszej oceny strat, podsumował współpracę ZGM TBS z innymi służbami oraz sporządził listę pilnych napraw poawaryjnych w budynkach komunalnych i wspólnotowych. Potrzebna będzie także opinia Inspektora Nadzoru Budowlanego ZGM TBS dotycząca przyczyn niektórych awarii oraz zakresu powstałych szkód.
Fot. Biuro Prasowe Urządu Miasta