Z ostatniej chwili

Ponad 60% Polaków spożywa ryby i owoce morza średnio raz w tygodniu

2020-08-25 12:42:42 informacje
img

Norweska Rada ds. Ryb i Owoców Morza każdego roku przeprowadza badania na 25 rynkach, w tym również w Polsce, dzięki którym pozyskuje informacje o nawykach żywieniowych konsumentów. Tegoroczne wyniki pokazują, że ponad 70% Polaków chciałoby zwiększyć ilość ryb i owoców morza w diecie. Są to pozytywne prognozy na przyszłość dla przetwórców i całego przemysłu rybnego, mogącego dostosowywać produkcję do potrzeb ludzi, które z roku na rok są coraz większe.   

Indeks konsumentów owoców morza (ang. The Seafood Consumer Index) to coroczne badanie prowadzone przez Kantar TNS na zlecenie Norweskiej Rady ds. Ryb i Owoców Morza, które ma na celu obserwowanie zmian w zachowaniach konsumentów oraz określenie ich preferencji konsumpcyjnych. Jest to największe na świecie badanie, bierze w nim udział 25 tys. respondentów z 25 rynków. 

Dzięki badaniom Norweska Rada pozyskuje dane dotyczące spożycia ryb i owoców morza.
W obliczu panującej pandemii jest to niezwykle ważne, ponieważ pozwala do pewnego stopnia przewidzieć, jak będzie kształtowała się przyszłość przemysłu rybnego. 

- Ostatnie miesiące zmieniły codzienne nawyki zakupowe i żywieniowe konsumentów. Coraz więcej osób robi zakupy spożywcze online oraz przyrządza posiłki w domu, a znaczna część ludzi zwraca większą uwagę na zdrowe odżywianie, które ma im m.in. pomóc wzmocnić odporność - mówi dr Lars Moksness, analityk ds. owoców morza w Norweskiej Radzie ds. Ryb
i Owoców Morza. 

* Polacy chcą jeść więcej ryb i owoców morza

Wyniki badania The Seafood Consumer Index pokazują, że konsumenci chętnie sięgają po ryby i owoce morza głównie ze względu na ich cenne wartości odżywcze oraz walory smakowe. Respondenci wskazują również na duże znaczenie zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa żywności.

W Polsce sytuacja jest stabilna, badania pokazują, że 64% Polaków spożywa ryby i owoce morza średnio raz w tygodniu lub więcej. Co plasuje Polskę w zestawieniu wyżej niż Niemcy, ale niżej niż Wielką Brytanię, Francję czy Włochy. 

Ponadto ryby i owoce morza cieszą się coraz większą popularnością i Polacy deklarują, że chcieliby spożywać je w większej ilości. Wśród osób w wieku 20 – 34 lat aż 76% deklaruje, że chciałoby jeść więcej ryb owoców morza, a w grupie wiekowej 35 – 49 lat jest to 86%. Co wskazuje, że z roku na rok zapotrzebowanie na tego typu produkty będzie rosło. 

Oczekiwania a rzeczywistość

Wyniki badania pokazują, że ryby i owoce morza cieszą się dużą popularnością, a Polacy wyrażają coraz większą chęć ich spożywania. Istnieje jednak wiele czynników, jak np. dostępność czy cena, które ostatecznie weryfikują, czy deklaracje zostaną zamienione w czyny i pozwolą Polakom prowadzić zdrowszy tryb życia.

- Sektor owoców morza ma ogromy potencjał w kształtowaniu i umacnianiu nawyków żywieniowych konsumentów. Dla Norweskiej Rady ds. Ryb i Owoców Morza i norweskiego przemysłu rybnego to wyzwanie, aby docierać do jeszcze szerszego grona odbiorców z rzetelnymi informacjami i pomóc konsumentom w zrealizowaniu ich postanowień dotyczących włączenia większej liczby owoców morza do diety - mówi Moksness.

Page generated in 0.015 seconds.