Z ostatniej chwili

Przed Black Friday - niezbędnik

2019-11-26 11:54:28 informacje
img

„Black Friday”, czyli „Czarny Piątek” oraz „Cyber Monday” wpisały się na dobre w konsumencki kalendarz i oficjalnie otwierają przedświąteczny okres zakupowy. Promocja promocji jednak nierówna.

Warto wiedzieć, do czego zobowiązani są sprzedawcy, a tym samym, jakie mamy prawa. Przypominają o nich wspólnie Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Zakupy stacjonarne:

-Czy mogę reklamować towar?

-Tak, jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Chyba że towar został przeceniony ze względu na wadę i jest to wyraźnie powiedziane – takiej wady reklamować nie możesz.

 

-Czego mogę żądać przy reklamacji?

-Możesz żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację, najlepiej mieć dowód zakupu.

 

-Czy mogę zwrócić produkt?

-Możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki. Warto spytać o to przed zakupem.

 

-A jeśli przy kasie cena okaże się wyższa niż na wywieszce albo metce?

-Masz prawo kupić towar w korzystniejszej dla Ciebie cenie.

 

Zakupy przez internet:

-Czy muszę sprawdzić przesyłkę przy kurierze?

-Jeżeli widzisz, że opakowanie jest uszkodzone, otwórz je przy kurierze i w razie potrzeby spisz z nim protokół. Jeżeli nie chcesz lub nie możesz sprawdzić paczki w obecności kuriera, to otwierając ją, zrób zdjęcia i nagraj film.

 

-Towar został uszkodzony w czasie przesyłki, kto ponosi za to odpowiedzialność?

-Jeżeli kurier został wybrany przez sprzedawcę, odpowiedzialność ponosi sklep internetowy. 

 

-W jakim terminie powinienem otrzymać zakupiony produkt?

-W ciągu 30 dni od daty zamówienia, termin obowiązuje we wszystkich krajach UE. Jeżeli się wydłuża, możesz odstąpić od umowy.

 

-Czy mogę zwrócić przeceniony produkt?

-Masz na to 14 dni, towar nie powinien jednak nosić śladów użytkowania. Istnieją wyjątki od tej reguły np. towary wyprodukowane na specjalne zamówienie (biżuteria z grawerem dla Mamy Zosi), odpieczętowane płyty lub gry.

 

-Jak najbezpieczniej zapłacić?

-Płatność kartą kredytową jest najbezpieczniejszą formą zapłaty w innym kraju Unii Europejskiej. W sytuacji, gdy sprzedawca zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), możesz zgłosić się do banku o wszczęcie procedury charge back.

Page generated in 0.0335 seconds.