Dzięki współpracy częstochowskiego samorządu, sądowych mediatorów, szkół i UJD mediacja coraz głębiej dociera do świadomości młodych ludzi jako narzędzie, po które warto sięgać w razie konfliktów - informuje Biuro Prasowe Urzędu Miasta.
Trwają zajęcia tegorocznej „Akademii Mediacji”. To kontynuacja już sprawdzonego pomysłu upowszechniającego tę ideę wśród młodego pokolenia częstochowianek i częstochowian. 1. edycja „Akademii” odbyła się jeszcze przed pandemicznym lockdownem – wtedy też po zakończeniu szkolenia certyfikaty otrzymali pierwsi rówieśniczy mediatorzy i mediatorki z częstochowskich szkół.
Tegoroczne warsztaty zaczęły się w marcu, a skończą w maju. „Akademia” organizowana jest w bliskiej współpracy m.in. z Ewą Drzewiecką, koordynatorką ds. mediacji w Interdyscyplinarnym Centrum Badań nad Edukacją Prawną i Pomocą Prawną oraz Mediacją na Wydziale Prawa i Ekonomii Uniwersytetu Jana Długosza. A same zajęcia prowadzi Agata Wierny z Referatu Dialogu i Praw Człowieka UM, będąca także pełnomocniczką prezydenta Częstochowy ds. równych szans.
– Ważne, abyśmy nauczyli się rozwiązywać konflikty na jak najwcześniejszym etapie – tłumaczy Agata Wierny. – Po tych zajęciach młodzi ludzie będą zdawać sobie sprawę, że niedobrze jest zamiatać konflikty „pod dywan”, bo na pewno nie wyniknie z tego nic dobrego. Warto natomiast w porę je dostrzec i sięgnąć po mediację – wtedy jest szansa na uratowanie relacji, na wprowadzenie pozytywnych zmian. A o uczestniczkach i uczestnikach swoich zajęć mówi tak: – Bardzo miło jest z nimi przebywać. Z przyjemnością obserwuję, jak szybko i chętnie uczą się, zmieniają sposób myślenia – wykształcony w kulturze pełnej osądów – na taki, w którym jest miejsce dla różnych perspektyw.
Na mediatorów i mediatorki szkolą się młodzi ludzie z klas 6. i 7. Szkoły Podstawowej nr 31, a także dwóch szkół średnich – popularnego „Słowaka” oraz „RE:ymonta”. Poznają zasady mediacji w siedzibach swoich placówek – przy czym grupy z obu szkół ponadpodstawowych goszczą się nawzajem (w jednym tygodniu zajęcia mają miejsce w I LO im. J. Słowackiego, w kolejnym – w Zespole Szkół Przemysłu Mody i Reklamy im. Wł.St. Reymonta). W ten sposób z nauki mediacji bierze się jeszcze jedna „wartość dodana” – integracja młodzieży, i to kształcącej się w różnych formułach – ogólnokształcącej i „branżowej”.
Mediatorki i mediatorzy, którzy wyszkolą się w tej edycji „Akademii”, z początkiem nowego roku szkolnego będą mogli już się podejmować mediacji w swoich środowiskach. W SP nr 31 miejscem do tego będzie „kawiarenka mediacyjna” – z ogólnodostępną listą szkolnych mediatorów i mediatorek.
Tegoroczną „Akademię” przejdą też pedagodzy – w sumie kilkanaście osób, które nauczą się szkolić młodzież z mediacji, zwiększając tym samym liczbę uczennic i uczniów zaznajomionych z tym sposobem rozwiązywania konfliktów.
A co w razie „trudniejszych przypadków”? Czyli konfliktów kalibru na tyle dużego, że własnymi siłami młodzi sobie z nimi nie poradzą? Jako że projekt stanowi realizację współpracy nawiązanej podczas I Okrągłego Stołu ds. Mediacji, który odbył się 15 stycznia tego roku na UJD, z pomocą pośpieszy grupa zawodowych, dorosłych mediatorów, którzy właśnie wtedy zadeklarowali taką gotowość.
Mediacja trafi także do regulaminów szkół biorących udział w 2. edycji „Akademii” jako metoda sprawiedliwości naprawczej – takiej, w której konflikty się rozwiązuje, a nie rozstrzyga, jednakże pod warunkiem, że włączają się w to sami zainteresowani i robią to tak, aby naprawić wszystko, co tylko się da i aby wszyscy na tym zyskali. Sprawiedliwość naprawcza zasadniczo różni się więc od najbardziej rozpowszechnionego w świadomości społecznej modelu sprawiedliwości retrybutywnej, w której chodzi o karanie za łamanie reguł.
W szkolnych, pisanych regułach mediację pomoże osadzić wspomniana już sędzia Ewa Drzewiecka. W ten sposób to narzędzie będzie dostępne w szkolnych społecznościach już na stałe. W przyszłym roku szkolnym odbędzie się w nich również akcja informacyjno-promocyjna o mediacji i korzyściach, jakie ze sobą niesie.