Na częstochowskie tory tramwajowe wyjechał nowy Twist drugiej generacji. Wkrótce pojawią się kolejne. Łącznie będzie ich dziesięć - informuje Biuro Prasowe Urzędu Miasta.
Zanim tramwaj oficjalnie dołączył do taboru miejskiego przewoźnika, wcześniej przeszedł testy, podczas których był dostosowywany przez ekipy fachowców z PESY i MPK do częstochowskich warunków (m.in. przejechał bez pasażerów ok. 800 km). 13 maja rozpoczął oficjalne kursy na czynnym obecnie odcinku torowiska.
- Warto podkreślić, że nowe Twisty są jednymi z najnowocześniejszych tego typu pojazdów w Europie. Już ich pierwsza generacja była ogromnym przeskokiem w jakości podróżowania częstochowską komunikacją miejską. Teraz jest to zdecydowanie najwyższy poziom - mówi prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. - Kiedy blisko osiem lat temu pojawiły się u nas pierwsze Twisty, wielu pasażerów wolało poczekać dłużej na przystanku, żeby móc wsiąść właśnie do nowego składu. Mam nadzieję, że i tym razem nowe czerwone tramwaje spotkają się z podobnym przyjęciem.
W drugiej generacji Twista m.in. zmodyfikowano nadwozie oraz udoskonalono właściwości jezdne i widoczność. Tramwaj jest ponadto bogatszy o szereg udogodnień dla motorniczych i pasażerów, jak np.: dodatkowe wyposażenie w kabinie motorniczego, dodatkowe boczne oświetlenie zewnętrzne po lewej i prawej stronie wagonu, dwa automaty do sprzedaży biletów, system zliczania potoków pasażerskich czy zasobniki energii i diagnostyka on-line. Są też dwustronne tablice informacyjne LCD oraz możliwość zakupu biletu jednorazowego metodą zbliżeniową.
- Obecnie na finiszu jest produkcja drugiego Twista, który powinien dotrzeć do Częstochowy jeszcze w maju. Kolejne będą pojawiały się sukcesywnie. Każdy przejdzie analogiczny proces dostosowania do naszych warunków. Wszystkie będą kursowały na terenie całego miasta po zakończeniu przebudowy starej linii tramwajowej, czyli za kilka miesięcy – zaznacza prezes MPK Mariusz Sikora.
Zakup dziesięciu Twistów 2.0 to kolejny etap realizacji projektu modernizacji komunikacji tramwajowej, na który składają się trwający remont starszej części linii tramwajowej i wymiana taboru. Łącznie koszt rekordowego w historii miasta europejskiego kontraktu realizowanego w ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie” wynosi 204 mln zł (114 mln przebudowa + 90 mln zakup tramwajów). Dofinansowanie unijne zdobyte na ten cel to 144 mln zł.
Nowy Twist 2.0 zaprezentowano – z zachowaniem przeciwepidemicznych środków ostrożności – podczas spotkania prasowego na terenie zajezdni MPK. Uczestniczyli w nim m.in. prezydent Krzysztof Matyjaszczyk, prezes MPK Mariusz Sikora, p.o. dyrektora MZDiT Piotr Grzybowski, zastępca prezesa MPK Robert Madej oraz radny miejski Sebastian Trzeszkowski.
Fot. Biuro Prasowe Urzędu Miasta