Z ostatniej chwili

UOKiK w sprawie zmowy przedsiębiorców

2018-12-05 18:03:40 informacje
img

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Yamaha Music Europe. Urząd podejrzewa, że spółka w niedozwolony sposób ustalała ceny sprzedaży sprzętu muzycznego ze sprzedawcami internetowymi. W Światowy Dzień Konkurencji urząd przypomina, że na zmowach przedsiębiorców tracą konsumenci, którzy muszą płacić drożej za towary lub usługi
Zgodnie z prawem ochrony konkurencji zabronione jest wspólne ustalanie przez niezależnych przedsiębiorców cen sprzedaży produktów lub usług. Mogą to być porozumienia pomiędzy konkurentami lub przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu, np. producent – sprzedawca detaliczny. Na zmowach tracą konsumenci, którzy muszą płacić więcej, niż gdyby stawki kształtowane były w warunkach konkurencji. UOKiK podejrzewa, że tak jest w przypadku Yamaha Music Europe.
- Zebraliśmy wiele dowodów na to, że Yamaha Music Europe ustalała minimalne ceny, po których instrumenty były odsprzedawane przez dystrybutorów w internecie. Dużo wskazuje, że konsumenci przepłacali już od 2004 r. – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.
Z ustaleń urzędu wynika, że w ciągu kilkunastu lat partnerzy handlowi spółki mogli stosować ustalone z nią ceny. Sprzedawcy obserwowali wzajemnie swoje działania i informowali Yamaha Music Europe, jeżeli któryś z nich sprzedawał taniej sprzęt muzyczny. Spółka wzywała go wówczas do zmiany cennika, a jeżeli nie przyniosło to skutku, mogła anulować przyznane wcześniej  przywileje, np. preferencyjne ceny, dostarczenie rzadkich instrumentów, wcześniejsze dostawy czy organizowanie wydarzeń z muzykami.
Za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję grozi kara do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy. Postępowanie prowadzone jest również na podstawie przepisów unijnych, praktyka może bowiem mieć wpływ na handel między państwami członkowskimi UE. Praktyki producentów instrumentów muzycznych są również pod lupą urzędów antymonopolowych w innych krajach.
- Zakupy w internecie stają się z roku na rok coraz popularniejsze. Dlatego organy ochrony konkurencji na całym świecie muszą zwracać szczególną uwagę, czy przy handlu w sieci nie dochodzi do zmów, które powodują, że konsumenci musza płacić drożej za produkty. Przedsiębiorcy sprzedający online mogą również ulegać pokusom wykorzystania nowych technologii do stosowania praktyk ograniczających konkurencję. Zadaniem urzędów jest przewidywać i wykrywać tego rodzaju działania. Na ten temat rozmawiamy podczas konferencji „Konkurencja w erze cyfrowej” z okazji Światowego Dnia Konkurencji – mówi wiceprezes UOKiK Michał Holeksa.
Światowy Dzień Konkurencji organizowany jest co roku 5 grudnia przez pozarządową organizację Consumer Unity & Trust Society (CUTS International) oraz Konferencję Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD).

Page generated in 0.0163 seconds.