Z ostatniej chwili

Wkrótce będziemy mieć e-dowody

2019-02-18 12:44:02 informacje
img

Od 4 marca będzie można składać pierwsze wnioski o e-dowód - zapowiadają Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwo Cyfryzacji. Tak jak obecnie – będą przymowane w siedzibie gminy - informuje Biuro Prasowe Urzędu Miasta.
E-dowód zewnętrznie będzie podobny do obecnego. Będzie miał jednak wewnątrz chip z danymi identyfikacyjnymi w warstwie graficznej, w tym ze zdjęciem biometrycznym.
Podobnie jak dowód osobisty, potwierdzi naszą tożsamość i obywatelstwo, a także uprawni do przekraczania granic niektórych państw. Ponadto będzie służył do komunikacji z administracją, służbą zdrowia, a także podmiotami komercyjnymi. Ma umożliwić m.in. logowanie się do portali administracji publicznej (np. ePUAP), elektroniczne podpisywanie dokumentów (podpis osobisty) czy korzystanie z automatycznych bramek granicznych (np. na lotniskach).
Będzie zawierał te same dane co zwykły dowód osobisty. Jedyna nowa informacja na pierwszej stronie (awersie) to numer CAN, w kodzie kreskowym zapisany także na drugiej stronie (rewersie), potrzebny, jeśli zechcemy skorzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu. Ma też stanowić rodzaj zabezpieczenia – dzięki niemu osoba niepowołana nie odczyta zdalnie naszych danych zapisanych w warstwie elektronicznej.
Jeśli nasz dowód osobisty jest nadal ważny, nie musimy go wymieniać. W pierwszej kolejności e-dowód będą mogły otrzymać osoby, których dowody straciły ważność, zostały zniszczone lub utracone.
Składający wniosek o e-dowód będzie mógł zdecydować, czy chce w nim podpisu osobistego. 
Jeśli posiadacz e-dowodu zechce używać jego elektronicznych funkcji, przy jego odbiorze (lub później – w dowolnym urzędzie gminy)  będzie mógł ustalić kody PIN. Do logowania ma służyć PIN1 (4 cyfry), a do składania podpisu osobistego – PIN2 (6 cyfr). 
Posiadaczki i posiadacze e-dowodu otrzymają także kod PUK, który posłuży do odblokowania e-dowodu w przypadku zablokowania go poprzez 3-krotne podanie błędnego PIN-u.
Jeśli zgubimy e-dowód – lub  nam go ukradną – będziemy mogli zgłosić to w urzędzie gminy lub przez internet na stronie www.obywatel.gov.pl Dokument zostanie od razu unieważniony.
Jeśli zapomnimy, gdzie jest nasz e-dowód, będzie można zawiesić go na maksymalnie 14 dni. Jeśli w tym czasie nie cofniemy zawieszenia –  zostanie automatycznie unieważniony, jeśli je cofniemy, będzie znowu ważny. To również będzie można zrobić w urzędzie gminy lub na stronie www.obywatel.gov.pl – wtedy e-dowód zostanie zawieszony od razu.
Kradzież e-dowodu będziemy też zgłaszać policji. Zostanie unieważniony i nie będzie potrzeby, aby dodatkowo zgłaszać kradzieży w urzędzie gminy. Kradzież lub zagubienie e-dowodu trzeba będzie jednak dodatkowo zgłosić w dowolnym banku, nawet jeśli nie mamy konta bankowego. Posłuży to naszemu bezpieczeństwu i ochroni przed oszustami.
MSWiA oraz Ministerstwo Cyfryzacji zapowiadają stworzenie specjalnej strony poświęconej e-dowodowi – www.edowod.gov.pl Będzie tam można znaleźć niezbędne informacje na temat nowego dokumentu i korzystania z niego. 

Page generated in 0.0163 seconds.