Z ostatniej chwili

ZUS ostrzega przed oszustami wykorzystującymi tzw. spoofing

2022-01-20 12:25:02 informacje
img

Do ZUS docierają sygnały o tzw. spoofingu telefonicznym. Polega on na podszywaniu się pod dowolny numer telefonu lub nazwę kontaktu. Choć telefon odbiorcy wyświetla informację o konkretnym dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny. W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów.

W ostatnich dniach ZUS otrzymuje od klientów zgłoszenia z informacją, że otrzymali połączenia z numeru infolinii Zakładu, tj. z numeru 22 560 16 00. Taki numer połączenia wyświetla się na telefonie klienta, a podczas rozmowy osoba dzwoniąca łamaną polszczyzną pyta, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE oraz czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu. – Prosimy nic takiego nie potwierdzać. Przypominam, że konsultanci infolinii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS czy też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami – przypomina Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS.

Zgodnie ze standardami ZUS, w sytuacji kiedy jest konieczność kontaktu pracownika Zakładu z klientem, konsultanci ZUS przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta. - Nasze rozmowy mogą też dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta. Nie zmieniamy tą drogą numeru telefonu służącego do uwierzytelnienia klienta w systemie  – przestrzega rzeczniczka – Jeszcze raz prosimy klientów o czujność i rozwagę, by nikomu nie udostępniać swoich danych do logowania na PUE ZUS.

Page generated in 0.016 seconds.