Z ostatniej chwili

Zdrowa pizza, czy to możliwe?

2018-02-09 11:31:13 informacje
img

Dziś, 9 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Pizzy, jednej z najbardziej lubianych potraw przez dzieci, młodzież i dorosłych, zaliczanej do fast foodów. Mimo swojego zachęcającego wyglądu i smaku nie należy do dań niskokalorycznych. Niestety, ulegając pokusie żółtego sera i pomidorowego aromatu, często się nią przejadamy.
* Ważna jest podstawa
Stawiajmy na typowo włoską pizzę na cienkim cieście, im mniejsza jego grubość, tym mniej kalorii zawiera każdy jej kawałek. Warto wybierać takie miejsca, gdzie możemy zdecydować o rodzaju spodu, jaki będzie wykorzystany w naszym posiłku. 
Inna alternatywa to przygotowanie pizzy w domu. Wtedy możemy pokusić się również o wykorzystanie dodatku mąki pszennej razowej, co zwiększy zawartość błonnika, składników mineralnych i witamin w każdej porcji. W prawdziwym, włoskim przepisie ciasto należy wyrobić i pozostawić do wyrośnięcia nawet na kilkanaście godzin przed jego wykorzystaniem. W domowym przepisie na szczęście wystarczy pozostawić wyrobione ciasto w ciepłym miejscu na tyle, by wyrosło (ok. 40 min). Dobrze wyrobione nie powinno przyklejać się do palców, a placek nie powinien kurczyć się przy jego rozciąganiu.
* Wymień składniki na dobre
Podstawą dobrej pizzy jest ciasto, ale odpowiednio dobrane składniki czynią z niej jedno z najbardziej uniwersalnych dań na świecie. W zależności od tego, co się na niej znajdzie, możemy dowolnie zmieniać jej charakter i bawić się smakiem.
– Aby pizza była nie tylko smacznym, ale również zbilansowanym posiłkiem, powinniśmy zadbać o sos, a ponadto do jej przygotowania wykorzystać jak największe ilości warzyw. Sos przygotujmy na bazie świeżych pomidorów czy passatty. Nie może w nim zabraknąć siekanych ziół i czosnku – radzi Katarzyna Zadka.
Pizza w wersji fit powinna być bogata w warzywa, które zadbają także o wizualną stronę dania – czerwona papryka, cebula, brokuły, kukurydza, fasola czy szpinak sprawią, że pizza będzie wartościowym i kuszącym wzrok posiłkiem. Warzywa można dodać nie tylko przed włożeniem pizzy do pieca, ale także na koniec. Pizza świetnie smakuje z dodatkiem rukoli czy świeżych pomidorów. Jako pozostałe składniki wybierajmy chudą szynkę, czy pierś z kurczaka. Oszczędnie dodawajmy sera, decydując się na mniej tłuste gatunki jak np. mozarella. Tradycyjna włoska pizza nigdy nie jest podawana z sosem – możemy na niej znaleźć jedynie kilka kropel oliwy z oliwek. 
– Jeśli nie jesteśmy w stanie zrezygnować z sosu czosnkowego, przygotujmy go na bazie jogurtu naturalnego. Wystarczy wycisnąć świeży czosnek i doprawić koperkiem lub innymi ziołami – podpowiada Katarzyna Zadka.
* Nie zapomnij się podzielić
Pizza to danie serwowane w kawałkach. Sama forma jego podania wskazuje, że warto się nim dzielić! Tym sposobem nie zjemy całej samodzielnie. Ponadto, aby uniknąć klasycznego przejedzenia, jedzmy pizzę z surówką ze świeżych warzyw. Warzywa spowodują, że wcześniej poczujemy sytość, a kaloryczność całego posiłku będzie mniejsza. 
Pizza to też dobra okazja do wspólnego gotowania. Wyrabianie ciasta czy dekorowanie pizzy według swoich upodobań przyniesie wiele frajdy zarówno dzieciom, jak i dorosłym. 
[newsrm.tv]

Page generated in 0.0311 seconds.