Z ostatniej chwili

Przedszkole przygotowuje do cyfrowej szkoły

2017-04-04 17:21:00 informacje
img

Miejskie Przedszkole nr 28 w Częstochowie przygotowuje do cyfrowej szkoły poprzez innowację pedagogiczną „Bawię się i uczę z komputerem”.
W Miejskim Przedszkolu nr 28 dzieci 5- i 6-letnie w ramach realizacji innowacji pedagogicznej uczestniczą w zajęciach komputerowych.
Innowację wprowadzono w roku szkolnym 2015/2016 w najstarszej wówczas grupie przedszkolaków - dzieci 5-letnich. W bieżącym roku szkolnym zajęcia są kontynuowane dla dzieci 6-letnich oraz dla nowej grupy 5-latków. W grupie 5-latków jest to twórcza zabawa. Dzieciom 6-letnim (zerówka), które uczą się pisać i czytać, dochodzi nauka. W sumie w roku szkolnym 2016/2017 w dodatkowych, bezpłatnych i nieobowiązkowych zajęciach uczestniczy około 50 najstarszych przedszkolaków, a więc właściwie wszyscy, którzy  mogą. 
Obecnie stoimy na progu edukacji komputerowej w przedszkolach. Edukacja komputerowa urozmaica i uatrakcyjnia naukę, bo jest to coś nowego.  Przedszkolaki uczą się posługiwania myszką, klawiaturą, malują kolorowanki, grają, natomiast starsze dzieci piszą pierwsze literki oraz cyferki w edytorze tekstu i bardzo im się to podoba. Skoro wydaje się nam, że ta edukacja jest wskazana, to właściwie dlaczego jej nie ma nawet w drogich, renomowanych prywatnych przedszkolach? Odpowiedź jest prosta: na przeszkodzie stoją problemy      infrastrukturalne. W przedszkolach po prostu nie ma pracowni komputerowych. Nawet szkoły mają problem w zorganizowaniu dobrej pracowni komputerowej. 
- Miejskie Przedszkole nr 28 wchodzi w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 3 na Rakowie i korzysta ze szkolnej pracowni komputerowej - mówi Jarema Kamiński, nauczyciel zajęć komputerowych w Zespole Szkolno-  Przedszkolnym nr 3 w Częstochowie.
- Będąc nauczycielką w przedszkolu, dostrzegam, że dzieci interesują się tym, co je otacza. Pomysł wykorzystania komputera i tablicy interaktywnej na zajęciach narodził się, by uświadomić dzieciom, że komputer to narzędzie służące nie tylko do gier. Poza tym stanowi odpowiedź na potrzeby dzisiejszego świata, w którym dynamiczny rozwój technologiczny uwidacznia się we wszystkich dziedzinach życia. Wykorzystanie tablicy interaktywnej jest ciekawym doświadczeniem dla dzieci. W domu jej nikt nie ma. Tablica interaktywna angażuje zmysły: wzrok, dotyk, słuch. Rozwija umiejętność wykonywania złożonych poleceń, które aktywizują myślenie abstrakcyjne. Uczy pracy w grupie, pobudza dzieci do aktywności, motywuje i angażuje do pracy - mówi Marta Żabka, nauczyciel w MP nr 28 w Częstochowie.
Rodzice, zapytani co sądzą na temat innowacji pedagogicznej „Bawię się i uczę z komputerem” w MP nr 28, odpowiadali:
- Zajęcia informatyczne w grupach przedszkolnych, jako zajęcia dodatkowe uważam za bardzo przydatne. Sprawiają dzieciom dużo radości i przyjemności. Dzieci poprzez zabawę z komputerem zapoznają się z jego obsługą. Uczą się prawidłowego układu ręki i palców na myszce komputera. Rozwijają również swoją wyobraźnię. Zatem uważam, że zajęcia są niezbędne w przedszkolach. Należy również zaznaczyć, że świat jest coraz bardziej informatyzowany. Wszystko wiąże się z Internetem i pracą na komputerze, więc nauka dzieci przedszkolnych w tej sferze jest jak najbardziej wskazana, ponieważ ma to ścisły związek z przyszłością naszych dzieci - mówi mama Leny S. 
- Dobrze, że takie zajęcia z komputerem dzieci mają już od przedszkola. Moje dziecko jest z nich bardzo zadowolone. Za każdym razem uczy się czegoś nowego, a później opowiada o tym w domu. Dobrze, że takie zajęcia są, bo dziecko uczy się korzystać w bezpieczny sposób z komputera czy Internetu - mówi mama Kacpra W.
Zadaniem nauczycieli jest odpowiednie przygotowanie dzieci do życia we współczesnym świecie, zadbanie o ich wszechstronny rozwój, dlatego też pomysłodawcy innowacji pedagogicznej „Bawię się i uczę z komputerem” pragną ją kontynuować w swojej placówce również w następnych latach.  
 
Marta Żabka
Jarema Kamiński

Page generated in 0.0174 seconds.