Z ostatniej chwili

Przeszły Anioły Nadziei

2025-04-28 12:12:15 informacje
img

Przez centrum Częstochowy przeszedł 24 kwietnia Marsz Nadziei – informuje Biuro Prasowe Urzędu Miasta.
Marsz zgromadził przede wszystkim bardzo wielu młodych i bardzo młodych uczestniczek i uczestników, którzy zebrali się na pl. Daszyńskiego, aby przejść przez całe Aleje aż na jasnogórskie wzgórze. 

Marsz organizuje corocznie Stowarzyszenie Opieki Hospicyjnej Ziemi Częstochowskiej – z jego prezeską Anną Kaptacz – w ramach kampanii Pola Nadziei. W tegorocznym marszu poszli m.in. nauczyciele, przedstawiciele posłów na Sejm RP i do Parlamentu Europejskiego; był też duszpasterz służby zdrowia archidiecezji częstochowskiej ks. Grzegorz Borowik. W imieniu miejskich władz samorządowych w marszu wziął udział zastępca prezydenta Częstochowy Łukasz Pabiś.
Marsz jest symbolicznym wyrazem solidarności ze zmagającymi się z chorobą nowotworową pacjentkami i pacjentami przebywającymi czy to w swoich domach, czy w stacjonarnych oddziałach opieki paliatywnej. Spełnia też ogromnie ważną rolę edukacyjną wśród młodych, którzy dowiadują się np. czym właściwie jest opieka paliatywna. Dzieci i młodzież już przynajmniej na kilkanaście dni przed corocznym marszem przygotowują się do marszu w szkołach, wykonując m.in. żółte żonkile. Kwiat ten jest ogólnoświatowym symbolem nadziei dla ludzi ciężko i nieuleczalnie chorych. Symbolizuje również zwycięstwo miłości nad śmiercią, oddania drugiemu człowiekowi nad egoizmem. Żółty kolor dominował zatem – w postaci dziesiątek kwiatów i balonów niesionych przez maszerujących. Byli też szczudlarze, żółty „mały fiat”, oprawa muzyczna; wybierano również najciekawiej przebraną grupę uczestników.
Kampania Pola Nadziei – której częścią są m.in. marsze takie, jak częstochowski – to ogólnoświatowa akcja zbierania funduszy dla ludzi objętych opieką hospicyjną. Zainicjowała ją w 1997 r. organizacja Marie Curie Cancer Care (MCCC) w Wielkiej Brytanii. Symbolem akcji jest kwiat żonkila. W kampanii może uczestniczyć każdy, m.in. poprzez kwesty, udział w wolontariacie hospicyjnym czy przekazanie 1,5% podatku na rzecz podmiotów zajmujących się opieką hospicyjną. Edukacyjny walor kampanii jest nie do przecenienia – angażujące się w nią szkoły, instytucje, firmy i inne podmioty pomagają wprowadzić tematykę hospicyjną do centrum życia publicznego i oswajać z nią zwykłych ludzi.
Częstochowska odsłona kampanii będzie miała swój finał 31 maja na pikniku rodzinnym w ogrodzie częstochowskiego Hospicjum przy ul. Krakowskiej 45a.  
Fot. Grzegorz Skowronek/UM 

Page generated in 0.0163 seconds.