Przygotowanie do budowy nowego wiaduktu nad torami
Na przejętym terenie po udanym przeprowadzeniu wywłaszczeń ruszyły ograniczone do minimum rozbiórki niezbędne do przygotowania placu budowy pod nową wielką inwestycję –przedłużenie ul. 1 Maja do Krakowskiej. Pozwolą rozpocząć właściwe roboty drogowe jeszcze w tym roku – informuje Biuro Prasowe Urzędu Miasta.
Początek przygotowań osobiście odnotował prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. Towarzyszyli mu dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie Joanna Holi-Sosnowska oraz inspektorzy nadzoru, którzy zdali raport ze sfinalizowania procedur.
– To strategiczne zadanie pozwoli odciążyć centrum, będzie też komfortowym połączeniem – nie tyle tranzytowym co międzydzielnicowym. Ten wiadukt da nam alternatywną przeprawę przez tory kolejowe dzielące nasze miasto. Trzeba tę inwestycję uznać za jeden z najistotniejszych elementów modernizacji układu komunikacyjnego w mieście – komentował prezydent Krzysztof Matyjaszczyk.
Jak przypomina Miejski Zarząd Dróg, na etapie projektowania zaplanowana budowa, jej charakter i przebieg były szeroko konsultowane z mieszkańcami, dlatego ostatecznie udało się wypracować optymalny kształt inwestycji wraz z obiektem mostowym nad torami kolejowymi. Rozwiązania projektowe zminimalizowały ingerencję w istniejącą zabudowę, zarówno tę mieszkaniową, jak i w kompleks przemysłowy będący historyczną tkanką naszego miasta. Do przygotowania terenu konieczna jest rozbiórka 25 budynków różnego typu – od sklepowo-magazynowych, poprzez mieszkalne, po gospodarcze. Obiekty zlokalizowane są w przyszłym śladzie drogi przy adresach: 1 Maja, Krakowska, Stawowa, Mała oraz przy al. Wolności i rondzie Mickiewicza. Właścicielom lokali i budynków wypłacane są należne odszkodowania, a lokatorom zapewniono mieszkania zamienne.
Przedłużenie będzie miało status drogi powiatowej. Zadaniem wykonawcy jest wybudowanie połączenia komunikacyjnego o długości 1,2 km od ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulic: Krakowskiej i Księdza Wróblewskiego. Droga zostanie wyposażona w ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych. Nad torami kolejowymi powstanie wiadukt drogowy – z pełną infrastrukturą drogową, rowerową i dla pieszych (obecnie jest tam tylko kładka dla pieszych). Ponadto zaplanowano w ramach prac przebudowę ronda Mickiewicza oraz skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. ks. Wróblewskiego. Powstaną też ekrany akustyczne.
Realizacją prac zajmuje się wyłoniona w przetargu firma wykonawcza Primost Południe z Będzina. Zadanie kosztować będzie ponad 94,7 mln zł. Niemal 60 mln zł pozyskano z programu inwestycyjnego Polski Ład, a pozostała kwota, ok. 35 mln zł to wkład własny ze środków budżetu miasta Częstochowy. Zamówienie musi zostać zrealizowane w terminie do 28 miesięcy kalendarzowych od dnia zawarcia umowy. Umowny termin zakończenia prac to październik 2025 r.
Ilustracja: Biuro Prasowe Urzędu Miasta