Superkomputery samochodowe powstają w Częstochowie
To właśnie na naszych terenach inwestycyjnych produkowane są supernowoczesne komputery ZF Pro AI dla branży motoryzacyjnej. Skrót ,,AI” w nazwie – oznaczający sztuczną inteligencję – jest absolutnie adekwatny – informuje Biuro Prasowe Urzędu Miasta.
Superkomputer ZF Pro AI produkowany jest w Zakładzie Elektroniki w Częstochowie. Uważa się go za najpotężniejsze, elastyczne narzędzie tego typu, a przy tym skalowalne – mające możliwość dalszego poszerzania swojego zakresu działania. Jest zaprojektowany dla najnowocześniejszych aut – zarówno niewielkich, osobowych, jak i ciężarowych czy autobusów. Dostosowany jest do pojazdów zautomatyzowanych i autonomicznych od poziomu 2 do 5 – a ten ostatni level oznacza samochód całkowicie zautonomizowany. Nie dość, że nie ma w nim kierownicy, to nie ma też samego kierującego, bo jadąc takim pojazdem, można spokojnie zająć się… właściwie czymkolwiek. Za tą technologią musi jednak jeszcze nadążyć prawo. Większość krajów nie ma bowiem na razie regulacji w kwestii takich pojazdów.
Auto z ZF Pro AI na pokładzie wspomaga kierowcę na wszelkie możliwe sposoby. Superkomputer legitymuje się bowiem mocą obliczeniową sięgającą jednego kwadryliona kroków na sekundę. Oznacza to, że procesowanie danych idzie mu – delikatnie mówiąc – bardzo sprawnie. A dane te pobiera z czujników, kamer 360 czy lidarów – urządzeń określających odległość poprzez oświetlanie obiektów światłem lasera i pomiar jego odbicia. ZF Pro AI ma też umiejętność interpretowania dźwięków. Mało tego, na bazie tych wszystkich danych błyskawicznie się uczy, aby kompetentnie reagować na konkretne sytuacje na drodze oraz przewidywać, co może się wydarzyć. Przy tym wszystkim nic i nikt mu nie zagrozi – umie się bowiem bronić przed hakerskimi próbami przejęcia kontroli nad pojazdem. Pozostaje jednocześnie ,,towarzyski” – wysyła 70 proc. zebranych informacji do chmury, z której pobierać je mogą inne samochody wyposażone w ZF Pro AI. Dzięki tego rodzaju komunikacji komputery informują się wzajemnie np. o korkach czy innych utrudnieniach w ruchu. Można by przypuszczać, że mając takie możliwości, ten „bystrzak” jest bardzo żarłoczny energetycznie. Otóż nie. Będąc wydajniejszym o 66 proc. niż poprzednicy, jednocześnie konsumuje o 70 proc. mniej energii.
Taka technologia pod maską oznacza same ułatwienia dla kierującego, który dzięki niej siedzi za kółkiem znacznie mniej zmęczony i mniej narażony na kolizje. To, czego kierowca sam nie zobaczy bądź nie przewidzi, zrekompensuje superkomputer: zahamuje, ostrzeże, ominie, zaplanuje całą trasę tak, żeby była i najtańsza i jak najmniej obciążająca środowisko. Pozwoli to zużyć mniej paliwa czy oszczędzić klocki hamulcowe. Komputer pomoże w końcu znaleźć miejsce postojowe i zaparkować.
Zakład Elektroniki ZF znajduje się przy ul. Ekonomicznej na częstochowskim terenie inwestycyjnym „Skorki I”, należącym do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, uchodzącej za najlepszą w Europie. Zakład obejmuje powierzchnię 20 tys. m kw. – z halami, pomieszczeniami biurowymi, socjalnymi oraz stanowiskami inżynieryjnymi. Jest tam też nowoczesny budynek biurowy przeznaczony dla Centrum Usług Wspólnych ZF. Działka pozwala na dalszą rozbudowę zakładu – i firma ma takie plany. Zatrudnia obecnie 430 osób i ciągle poszukuje kadr. Do roku 2025 łączny nakład na budowę i rozbudowę zakładu ma wynieść ponad 100 mln euro.
Bazą dla powstania Zakładu Elektroniki była działalność Centrum Inżynieryjnego ZF. Pierwszymi urządzeniami seryjnie produkowanymi w Zakładzie były kamery 4.8 S CAM. Dziś oprócz nich wytwarza się tam też inne, zaawansowane komponenty – jak radary MRR (ang. middle range radar – radar średniego zasięgu, wykrywający obecność pieszych, rowerów etc.) czy elementy wspierające układy hamulcowe – m.in. dla marek takich jak Hyundai, KIA czy Volkswagen. W 2022 r. Zakładowi Elektroniki przypadł rządowy grant w programie wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki. W ramach umowy koncern zobowiązał się do realizacji projektów wspierających zdobywanie kwalifikacji zawodowych, a także do współpracy ze szkołami branżowymi i wyższymi (w formie m.in. praktyk, staży, zajęć edukacyjnych czy kształcenia dualnego). Zakład stale przyjmuje praktykantów z częstochowskich szkół ponadpodstawowych czy stażystów z ostatnich lat studiów.
Przedsiębiorstwo produkujące podzespoły na tak wysokim poziomie zaawansowania jest bez wątpienia atutem dla miasta, magnesem dla świetnie wykształconych inżynierów szukających perspektyw satysfakcjonującej kariery, potwierdzeniem wizerunku Częstochowy jako znaczącego ośrodka nowych technologii – z akcentem na rozwiązania dla branży automotive. Obecność tego rodzaju marek koresponduje z miejskim programem „Teraz Lepsza Praca”, stawiającym sobie za cel tworzenie warunków umożliwiających mieszkankom i mieszkańcom miasta i okolic znalezienie stabilnego, interesującego, dobrze wynagradzanego zatrudnienia.
Na terenie inwestycyjnym „Skorki I”, tuż przy autostradzie A1 – obok Zakładu Elektroniki i Centrum Usług Wspólnych ZF – ulokowało się wiele innych firm, jak Linmot (także z branży automotive) czy Promatek (z branży IT). Przy ul. Ekonomicznej miasto przygotowuje kolejne tereny dla inwestorów – „Skorki II” – z możliwością skorzystania z zachęt Polskiej Strefy Inwestycji.
Fot. Biuro Prasowe Urzędu Miasta