Z ostatniej chwili

Podpisano umowę z wykonawcą węzłów przesiadkowych

2018-10-18 14:43:20 informacje
img

Zmieni się otoczenie największych dworców kolejowych w mieście – Głównego (od ul. Piłsudskiego), Stradom i Raków. W środę Miejski Zarząd Dróg i Transportu podpisał umowę na budowę węzłów przesiadkowych z wykonawcą. Inwestycja będzie kosztować blisko 69 mln zł. Dofinansowanie ze środków UE to 27,5 mln zł - informuje Biuro Prasowe Urzędu Miasta.
Udało się wreszcie rozstrzygnąć przetarg na budowę trzech węzłów, które mają dać możliwość szybkiej przesiadki między różnymi środkami transportu publicznymi i prywatnymi.
Węzły powstaną przy dworcach kolejowych - Częstochowa Osobowa (od strony ul. Piłsudskiego), Stradom i Raków. Efektem inwestycji będzie też poprawa estetyki i dostępności komunikacyjnej terenów przy dworcach kolejowych. Wybudowane zostaną parkingi i infrastruktura dla poszczególnych środków transportu, rozbudowana i uzupełniona zostanie sieć dróg rowerowych – powstanie bądź zostanie przebudowanych ok. 10 km tych dróg łączących dworce, przy których powstaną węzły.
- Liczę, że po zakończeniu tej inwestycji Częstochowa stanie się lepiej skomunikowanym i bardziej przyjaznym miastem, takim, po którym podróżuje się różnymi środkami transportu – mówi prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk. - Węzły przesiadkowe to udogodnienie zarówno dla częstochowianek i częstochowian, jak i ludzi spoza miasta, uatrakcyjnienie i wzmocnienie roli naszego miasta jako lidera subregionu północnego Województwa Śląskiego.
Zmieni się otoczenie trzech największych dworców kolejowych w mieście: Częstochowa – Osobowa (Dworzec Główny), Częstochowa Stradom i Częstochowa Raków. Powstaną miejsca parkingowe typu Park and Ride, łączące węzły z drogami rowerowymi, stacjami rowerowymi, stanowiskami dla taksówek oraz autobusowej komunikacji zbiorowej, a także przebudowanymi odcinkami ulic: Pułaskiego (wraz z rondem przy wiadukcie), Piłsudskiego (od al. Najświętszej Maryi Panny do ul. Piotrkowskiej) i układem drogowym przy dworcu na Rakowie. Całość będzie kosztować 68.865 tys. zł. Częstochowa uzyskała na ten cel dofinansowanie w wysokości 27,5 mln zł ze środków UE, z Regionalnych Inwestycji Terytorialnych na lata 2014-2020.
Efektem inwestycji powinno być też odciążenie ruchu kołowego w godzinach szczytu. Budowa węzłów to zwiększenie szans na to, że część z 40 tysięcy mieszkańców regionu, którzy przyjeżdżają codziennie do Częstochowy, zamieni lub ograniczy prywatne środki transportu na rzecz transportu publicznego i komunikacji miejskiej.
Zasadnicze prace budowlane dotyczące węzłów przesiadkowych mają zakończyć się do końca czerwca 2020 r., a wykonanie całości umowy planowane jest do końca sierpnia 2020 r.
Umowę wykonawczą przy ul. Piłsudskiego podpisali w środę: dyrektor generalny Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. z Mińska Mazowieckiego Mariusz Serżysko z dyrektorem MZDiT  Piotrem Kurkowskim oraz jego zastępcą Mirosławem Kucią-Piekarskim.
Firma zadeklarowała, że będzie się starała minimalizować uciążliwości dla mieszkańców w czasie prowadzenia inwestycji. Jako pierwsze mają rozpocząć się roboty związane z infrastrukturą podziemną  węzła przy Dworcu Głównym (z początkiem listopada). W przyszłym roku będą prowadzone już równolegle w trzech lokalizacjach.
Otwarcie ofert związanych z wykonaniem Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej - wydzielonym z kontraktu na węzły przesiadkowe, ale związanym z nimi funkcjonalnie – odbędzie się 18 października.
Już działa aplikacja live MPK, dzięki której można śledzić ruch miejskich autobusów na poszczególnych przystankach.

Na zdjęciach: podpisanie umowy oraz wizualizacja części infrastruktury węzła przy ul. Piłsudskiego.

Page generated in 0.031 seconds.